Ohlášení dokončení stavby

Formuláře:

1. Identifikační číslo

--- Neuvedeno ---

2. Kód

--- Neuvedeno ---

3. Pojmenování (název) životní situace

Ohlášení dokončení stavby

4. Základní informace k životní situaci

Ohlášení dokončení stavby se nejčastěji použije u dokončených staveb rodinných domů a jejich změn, garáží, a dalších staveb individuální výstavby, jejichž provedení vyžadovalo opatření stavebního úřadu, a které zároveň nepodléhají vydání kolaudačního souhlasu.

Kolaudaci dokončené stavby upravuje § 119 odst. 1 stavebního zákona:

Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, uvedenou v § 103 odst. 1 písm. e) bodech 4 až 8, nebo stavbu, u které postačí ohlášení stavebnímu úřadu podle § 104 odst. 1 písm. a) až d) a k) nebo podle zvláštního právního předpisu, nebo pokud vyžaduje stavební povolení, a jedná-li se o

a) stavbu veřejné infrastruktury,

b) stavbu, jejíž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit,

c) stavbu, u které bylo stanoveno provedení zkušebního provozu,

d) změnu stavby, která je kulturní památkou,

lze užívat pouze na základě kolaudačního souhlasu nebo kolaudačního rozhodnutí.

Ačkoliv ne všechny povolené stavby vyžadují vydání kolaudačního souhlasu, stavebník a další osoby zúčastněné na výstavbě jsou nadále povinny plnit povinnosti vyplývající ze stavebního zákona a právních předpisů vydaných k jeho provedení, a že ustanovení § 132 stavebního zákona zavazuje stavební úřady k provádění soustavného dozoru cíleného na ochranu veřejných zájmů, práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických osob, a dále na kontrolu plnění jejich povinností vyplývajících ze stavebního zákona a jeho prováděcích předpisů. Za tím účelem jsou stavebním úřadům svěřeny významné nástroje a oprávnění, kterými mohou ve veřejném zájmu přímo i nepřímo zasahovat do práv fyzických a právnických osob.

Povinnosti stavebníka upravuje zejména ustanovení § 152 stavebního zákona, které vychází z předpokladu, že stavebník je hlavním subjektem konkrétních odpovědností a povinností spojených především s řádnou přípravou a bezpečným prováděním stavby, přičemž musí mít na zřeteli zejména ochranu života a zdraví osob nebo zvířat, ochranu životního prostředí a majetku, i šetrnost k sousedství. Kromě toho má též řadu „informačních“ povinností spojených nejen se zahájením stavebních prací na stavbě (např. povinnost oznámit stavebnímu úřadu předem termín zahájení stavby, název a sídlo stavebního podnikatele, který bude stavbu provádět, u svépomocné formy výstavby jméno a příjmení stavbyvedoucího nebo osoby, která bude vykonávat stavební dozor), ale též s ohlašováním jednotlivých fází výstavby podle plánu kontrolních prohlídek stavby stavebnímu úřadu. O tom, že je dokončení stavby jednou z fází výstavby, není pochyb.

Stavebník je dále povinen provádět stavbu v souladu s rozhodnutím nebo jiným opatřením stavebního úřadu a s ověřenou projektovou dokumentací, což je základní povinností nejen stavebníka, ale též zhotovitele (stavebního podnikatele), stavbyvedoucího nebo osoby vykonávající stavební dozor (§ 160 a 153 stavebního zákona). Další povinností, kterou stavební zákon v § 152 ukládá stavebníkovi, je povinnost zajistit před započetím užívání stavby provedení a vyhodnocení zkoušek a měření předepsaných zvláštními právními předpisy (tlakové zkoušky, revizní zprávy atd.).

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Všechny žádosti může podávat vlastník pozemku nebo stavby, popř. jiná osoba která prokáže právo k nemovitosti, zástupce na základě plné moci.

Žadatelem může být  fyzická osoba (starší 18 let, způsobilá k právním úkonům), fyzická osoba podnikající nebo právnická osoba.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Vzhledem k faktu, že se v praxi jedná nejčastěji o ohlášení dokončení stavby rodinného domu, je uveden typický postup pro tuto konkrétní životní situaci:

1) stavebník ohlásí stavebnímu úřadu dokončení stavby na předepsaném formuláři, ke kterému doloží požadované přílohy (katastrálním úřadem ověřený geometrický plán pro vyznačení obvodu budovy a prohlášení stavebníka (formulář ke stažení viz. výše,  příp. též v samostatné životní situaci),

2) stavební úřad vyzve stavebníka k účasti na kontrolní prohlídce na stavebním úřadem určený datum a čas, a provede kontrolní prohlídku stavby včetně požadovaných dokladů, prokazujících řádné a bezpečné užívání stavby (předepsané revize, zkoušky, apod.),

3) za předpokladu, že je stavba řádně dokončena, byla provedena v souladu s povolením (souhlasem) stavebního úřadu a ověřenou projektovou dokumentací, je bezpečná a provozuschopná a jsou splněny další zákonné podmínky, vyzve stavební úřad příslušný obecní úřad k přidělení čísla popisného (na území města Kladna jej přidělí sám),

4) obec zašle doklad o přidělení čísla popisného stavebnímu úřadu i stavebníkovi,

5) stavební úřad zapíše stavbu do příslušných registrů, stavebník navštíví místní katastrální úřad, kde nechá svou stavbu zapsat do katastru nemovitostí (má s sebou doklad o přidělení čísla popisného a geometrický plán, příp. další doklady vyžadované katastrálním úřadem).

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Žádosti se podávají na formulářích spolu s předepsanými přílohami. Záměr je nejlépe předem konzultovat s příslušným referentem stavebního úřadu, neboť každá stavba/situace je svým způsobem unikátní a způsob řešení či rozsah požadovaných dokladů uvedených v bodě 6 se v závislosti na nejrůznějších podmínkách (územních, technických, vlastnických, apod.) může pro jednotlivé, byť zdánlivě podobné záměry, lišit.

8. Na které instituci životní situace řešit

Žádosti se podávají v úředních hodinách na podatelnu Magistrátu města Kladna.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Vlastní řízení vedou referenti Odboru výstavby Magistrátu města Kladna jako stavebního úřadu pověřeného podle § 13 odst.1 písm.c) stavebního zákona. Seznam referentů, včetně výčtu jimi spravovaného území a úředních hodin naleznete na www.mestokladno.cz

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Vyplývá z jiných bodů popisu.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Formulář žádosti ke stažení viz. výše. Veškeré další formuláře Odboru výstavby Magistrátu města Kladna jsou k dispozici v elektronické formě na těchto webových stránkách pod dotčenou životní situací. Formuláře lze získat též osobně v kterékoliv kanceláři Odboru výstavby Magistrátu města Kladna v úředních hodinách.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní poplatek podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů se nevyměřuje.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty pro vyřízení nejsou.

14. Kteří jsou další účastnící (dotčení) řešení životní situace

--- Neuvedeno ---

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

--- Neuvedeno ---

16. Elektronická služba, kterou lze využít

--- Neuvedeno ---

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, konkrétně zejména podle § 132 – 134, které upravují společné zásady a kontrolní prohlídky, § 152 – 157 (povinnosti a odpovědnost osob při přípravě, provádění a užívání staveb)

18. Jaké jsou související předpisy

--- Neuvedeno ---

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky nejsou.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti

Umísťování, provádění, užívání, odstraňování staveb, apod. bez opatření stavebního úřadu či v rozporu s ním či jiné porušování povinností vyplývajících ze stavebního zákona je přestupkem a jako přestupek je také sankcionováno.

Přestupky upravují § 178 – 183 stavebního zákona, pořádkovou pokutu upravuje § 173 stavebního zákona.

21. Nejčastější dotazy

--- Neuvedeno ---

22. Další informace

--- Neuvedeno ---

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

--- Neuvedeno ---

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

--- Neuvedeno ---

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Odbor výstavby Magistrátu města Kladna

26. Kontaktní osoba

 Ing.Jana Šmejkalová, jana.smejkalova@mestokladno.cz

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

září 2019

28. Popis byl naposledy aktualizován

září 2019

29. Datum konce platnosti popisu

--- Neuvedeno ---

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

--- Neuvedeno ---

Vaše žádost se zakládá, prosím vyčkejte...