Žádost o odběr podzemních vod pro potřeby jednotlivých občanů (domácností) nebo o jeho změnu

1. Identifikační číslo

--- Neuvedeno ---

2. Kód

--- Neuvedeno ---

3. Pojmenování (název) životní situace

Žádost o odběr podzemních vod pro potřeby jednotlivých občanů (domácností) nebo o jeho změnu

4. Základní informace k životní situaci

Povolení k odběru podzemních vod pro potřeby jednotlivých občanů by měl mít každý občan, který má u své nemovitosti studnu a odebírá z ní vodu pro pitné nebo jiné účely. Výjimku tvoří studny vybudované před rokem 1955 (tzv. historické studny), kterým bylo skrze právní fikci uděleno tzv. „hromadné povolení“.

Je třeba zdůraznit, že povolení k odběru podzemních vod nenahrazuje povolení vodní dílo (v tomto případě studnu) vybudovat. Ke zřízení takového vodního díla je nutné stavební povolení podle § 15 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů. Příslušným k jeho vydání je vodoprávní úřad (obecní úřad obce s rozšířenou působností – Magistrát města Kladna, odbor životního prostředí).

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Žádat o povolení k odběru podzemních vod pro potřeby jednotlivých občanů (domácností) může každá fyzická osoba, která je způsobilá k právním úkonům. Žadatel se může nechat v řízení zastupovat na základě plné moci.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

K žádosti se předkládají doklady dle vyhlášky 432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření a o náležitostech povolení, souhlasů a vyjádření vodoprávního úřadu (viz bod 10). Žádost se podává na předepsaném formuláři (viz bod 11)

7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace

Řízení je zahájeno dnem podání žádosti do podatelny Magistrátu města Kladna.

8. Na které instituci životní situace řešit

Magistrát města Kladna
odbor životního prostředí
Nám. Starosty Pavla 44
272 01 Kladno  

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Magistrát města Kladna, odbor životního prostředí, budova D, oddělení vodního hospodářství, 1. patro, č. dv. 122 

Vedoucí odboru životního prostředí
Ing. Radovan Víta, tel.: 312 604 371

Referenti oddělení vodního hospodářství:
Ing. Dana Synková, tel.: 312 604 388
Ing. Kateřina Kohlíčková, tel.: 312 604 381
Pavlína Pospíšilová, tel.: 312 604 385
Karel Sokol, DiS, tel.: 312 604 384

Úřední hodiny magistrátu:
pondělí  8:00 - 18:00 hod.
středa   8:00 - 18:00 hod.
čtvrtek 8:00 - 15:00 hod.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Spolu s žádostí se předkládají tyto doklady stanovené v § 3a vyhlášky č. 432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření a o náležitostech povolení, souhlasů a vyjádření vodoprávního úřadu:

  1. situaci širších vztahů místa odběru podzemní vody a jeho okolí, schematicky zakreslenou do mapového podkladu zpravidla v měřítku 1 : 10 000 až 1 : 50 000, pokud se současně s odběrem podzemních vod nežádá i o povolení souvisejícího vodního díla,
  2. kopii katastrální mapy území, jehož se povolení týká, včetně zakreslení místa odběru podzemní vody,
  3. vyjádření osoby s odbornou způsobilostí, pokud vodoprávní úřad ve výjimečných případech nerozhodne podle § 9 odst. 1 vodního zákona jinak, které obsahuje
  1. základní údaje, včetně identifikace zadavatele a zpracovatele vyjádření, popřípadě zpracovatele příslušné projektové dokumentace,
  2. popisné údaje, včetně identifikace hydrogeologického rajonu, útvaru podzemních vod, popřípadě kolektoru, ve kterém se nachází podzemní vody, se kterými má být nakládáno, 
  3.  zhodnocení hydrogeologických charakteristik, včetně stanovení úrovně hladiny podzemních vod, mocnosti zvodnělé vrstvy směru proudění  podzemních vod, se kterými má být nakládáno,
  4. zhodnocení míry rizika ovlivnění množství zdrojů podzemních a povrchových vod nebo chráněných území vymezených zvláštními právními předpisy,
  5. návrh podmínek, za kterých může být povolení k odběru podzemních vod vydáno, pokud může tento odběr mít podstatný vliv na jakost a množství podzemních vod nebo chráněná území vymezená zvláštními právními předpisy,
  6. návrh minimální hladiny podzemních vod, pokud odběr může mít za následek podstatné snížení hladiny podzemních vod, 
  1. kopii povolení stavby vodního díla a kolaudačního rozhodnutí nebo kolaudačního souhlasu, pokud požadované povolení k nakládání s vodami souvisí se stávajícím vodním dílem a v minulosti bylo vydáno jiným úřadem než vodoprávním úřadem dnes příslušným k vydání povolení k nakládání s vodami; ustanovení § 125 odst. 1 stavebního zákona není dotčeno,
  2. doklad o vlastnickém právu nebo právu užívání vodního díla, pokud požadované povolení k nakládání s vodami souvisí se stávajícím vodním dílem,
  3. rozhodnutí, stanoviska, vyjádření, souhlasy, posouzení, popřípadě jiná opatření dotčených orgánů, týkající se dané věci, pokud to po žadateli vyžadují jiné právní předpisy.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Žádost o odběr podzemních vod pro potřeby jednotlivých občanů (domácností) nebo jeho změnu

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Řízení o povolení k odběru podzemních vod pro potřeby jednotlivých občanů (domácností) není zatíženo žádným správním poplatkem dle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.

Zpoplatněny jsou samotné odběry podzemních za podmínek stanovených vodním zákonem.  Poplatek se neplatí za skutečný odběr z jednoho vodního zdroje menší nebo rovný 6000 m3 za  kalendářní rok nebo menší nebo rovný 500 m3 ze měsíc.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Vodoprávní úřad rozhodne nejdéle do 60 dnů od zahájení vodoprávního řízení; ve zvlášť složitých případech nejdéle do 3 měsíců. 

14. Kteří jsou další účastnící (dotčení) řešení životní situace

--- Neuvedeno ---

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

--- Neuvedeno ---

16. Elektronická služba, kterou lze využít

--- Neuvedeno ---

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Vyhláška 432/2001 Sb., o dokladech žádosti o rozhodnutí nebo vyjádření a o náležitostech povolení, souhlasů a vyjádření vodoprávního úřadu

18. Jaké jsou související předpisy

--- Neuvedeno ---

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky jsou řešeny v souladu se správním řádem (zákon č. 500/2004 Sb.), 

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti

V případě nedodržení povinností uloží vodoprávní úřad pokutu dle zákona 254/2001 Sb., o vodách.

21. Nejčastější dotazy

--- Neuvedeno ---

22. Další informace

--- Neuvedeno ---

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

--- Neuvedeno ---

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

--- Neuvedeno ---

25. Za správnost popisu odpovídá útvar

Magistrát města Kladna 
Odbor životního prostředí, oddělení státní správy v oblasti životního prostředí

26. Kontaktní osoba

Ing. Kateřina Kohlíčková

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

1.11.2016

28. Popis byl naposledy aktualizován

1.11.2016

29. Datum konce platnosti popisu

“Nestanoveno“ 

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

--- Neuvedeno ---

Vaše žádost se zakládá, prosím vyčkejte...