Formuláře:
1. Identifikační číslo
--- Neuvedeno ---
2. Kód
--- Neuvedeno ---
3. Pojmenování (název) životní situace
Žádost o ověření existence a účelu užívání/neexistence stavby
4. Základní informace k životní situaci
Ověření existence stavby
Vlastník stavby a zařízení je povinen uchovávat po celou dobu trvání stavby dokumentaci jejího skutečného provedení, rozhodnutí, osvědčení, souhlasy, ověřenou projektovou dokumentaci, popřípadě jiné důležité doklady týkající se stavby (§ 154 odst. 1 písm. e) stavebního zákona).
Mohou nastat případy, kdy se tyto doklady (např. kolaudační rozhodnutí, stavební povolení, projektová dokumentace) nezachovaly nebo půdorys objektu historicky neodpovídá stavu evidovanému v katastru nemovitostí, apod. V konkrétních odůvodněných případech, a to u staveb, které byly prokazatelně včetně jejich změn postaveny před rokem 1976, lze pro jejich dodatečnou legalizaci využít ověření existence stavby podle institutu § 125 stavebního zákona, který je jediným právním prostředkem, jak nahradit chybějící doklady (např. kolaudační rozhodnutí) vyžadované katastrálními úřady.
Ověření neexistence stavby
Vlastník stavby, popřípadě jiná osoba, která odstranila stavbu, musí tuto skutečnost oznámit do 30 dnů po odstranění stavby (§ 131a stavebního zákona).
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Všechny žádosti může podávat vlastník pozemku nebo stavby, popř. jiná osoba která prokáže právo k nemovitosti, zástupce na základě plné moci.
Žadatelem může být fyzická osoba (starší 18 let, způsobilá k právním úkonům), fyzická osoba podnikající nebo právnická osoba.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Stavební úřad ověřuje skutkový stav včetně místního šetření na místě stavby.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace
Žádosti se podávají na formulářích spolu s předepsanými přílohami. Záměr je nejlépe předem konzultovat s příslušným referentem stavebního úřadu, neboť každá stavba/situace je svým způsobem unikátní a způsob řešení či rozsah požadovaných dokladů uvedených v bodě 6 se v závislosti na nejrůznějších podmínkách (územních, technických, vlastnických, apod.) může pro jednotlivé, byť zdánlivě podobné záměry, lišit.
8. Na které instituci životní situace řešit
Žádosti se podávají v úředních hodinách na podatelnu Magistrátu města Kladna.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Vlastní řízení vedou referenti Odboru výstavby Magistrátu města Kladna jako stavebního úřadu pověřeného podle § 13 odst.1 písm.c) stavebního zákona. Seznam referentů, včetně výčtu jimi spravovaného území a úředních hodin naleznete na www.mestokladno.cz
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Vyplývá z jiných bodů popisu.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formulář žádosti ke stažení viz. výše. Veškeré další formuláře Odboru výstavby Magistrátu města Kladna jsou k dispozici v elektronické formě na těchto webových stránkách pod dotčenou životní situací. Formuláře lze získat též osobně v kterékoliv kanceláři Odboru výstavby Magistrátu města Kladna v úředních hodinách.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatek je nutné uhradit před vydáním sdělení. Lze tak učinit osobně v pokladně Magistrátu města Kladna v úředních hodinách, a to při podání žádosti (kopii dokladu o úhradě přiložte k žádosti), případně bankovním převodem na účet Magistrátu města Kladna po podání žádosti s tím, že údaje k platbě Vám sdělí příslušný referent. Výši správního poplatku upravuje sazebník zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů následovně:
- položka 18 bod 15 sazebníku – ověření dokumentace skutečného provedení stavby nebo zjednodušené dokumentace skutečného provedení stavby (pasportu)….500 Kč
- položka 20 sazebníku – místní šetření nebo ohledání na místě
a) za každou započatou hodinu v pracovní době správního úřadu….500 Kč
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
60 dnů včetně místního šetření v souladu s § 71 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
14. Kteří jsou další účastnící (dotčení) řešení životní situace
--- Neuvedeno ---
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
--- Neuvedeno ---
16. Elektronická služba, kterou lze využít
--- Neuvedeno ---
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Podle § 125, 131a zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
18. Jaké jsou související předpisy
--- Neuvedeno ---
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky nejsou.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinnosti
Umísťování, provádění, užívání, odstraňování staveb, apod. bez opatření stavebního úřadu či v rozporu s ním či jiné porušování povinností vyplývajících ze stavebního zákona je přestupkem a jako přestupek je také sankcionováno.
Přestupky upravují § 178 – 183 stavebního zákona, pořádkovou pokutu upravuje § 173 stavebního zákona.
21. Nejčastější dotazy
--- Neuvedeno ---
22. Další informace
--- Neuvedeno ---
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
--- Neuvedeno ---
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
--- Neuvedeno ---
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
Odbor výstavby Magistrátu města Kladna
26. Kontaktní osoba
--- Neuvedeno ---
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
září 2019
28. Popis byl naposledy aktualizován
září 2019
29. Datum konce platnosti popisu
--- Neuvedeno ---
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
--- Neuvedeno ---